Monday 16 April 2018

Cara Membuang Virus

Cara Bersihkan Virus Komputer Dalam Jumlah

Virus komputer adalah salah satu daripada beberapa jenis malware yang boleh merosakkan sistem komputer kami. Secara umumnya komputer yang telah dijangkiti virus ini mempunyai tanda-tanda yang menunjukkan penurunan prestasi komputer. Antara tanda-tanda yang menunjukkan virus di komputer adalah seperti berikut:

  • Komputernya lambat
  • Komputer sering digantung
  • Masa permulaan Windows yang terasa lama
  • Tidak dapat membuka beberapa fail seperti biasa
  • Tidak boleh mengakses internet apabila sambungan tidak bermasalah.
  • Kemunculan tingkap pop timbul seolah-olah dari program antivirus yang mengandungi amaran bahawa komputer anda sedang dalam masalah dan perlu diperbaiki dengan segera, tetapi anda tidak pernah memasang antivirus sebelum ini.
  • Tidak boleh menukar atribut fail
  • Sesetengah fail anda seolah-olah hilang serentak apabila hanya tersembunyi
  • Kemunculan fail dengan nama yang aneh, yang tidak pernah dibuat dan lain-lain perkara yang mencurigakan.
Dalam artikel ini, saya akan berkongsi tip bagaimana untuk membersihkan virus dan malware lain jika komputer yang kami gunakan sudah dijangkiti virus.

1. Sediakan aplikasi yang akan digunakan untuk membersihkan virus, termasuk:

  • Kaspersky TDSSKiller Anti Rootkit Utility, di http://goo.gl/tBdHf3
  • Malwarebytes Anti-Malware, di http://goo.gl/gwN3jo
  • SUPERAntiSpyware Portable Scanner, di http://goo.gl/O5MlA4
  • HitmanPro 3 Malware Scanner, di http://goo.gl/GjRC6G
  • Antivirus Program seperti misalnya, Avast, AVG, Microsoft Security Esential dsb.
  • Default Windows 7 File Extension Reg. download http://goo.gl/ezvKyk
  • Norman Malware Cleaner di http://goo.gl/3ydS7E
  • Auslogics Browser Care, di http://goo.gl/6nhxoK

adalah alat yang sangat berguna untuk mengkonfigurasi pelayar web dan melumpuhkan plugin yang tidak perlu yang sering dipasang tanpa disengajakan di pelayar kami.
Simpan semua fail ke flash.

2. Mula Windows dalam mod Mod Selamat

Selepas semua alat dikumpulkan, langkah seterusnya adalah untuk memulakan tetingkap dalam mod Mod Selamat, jalannya ialah: mulakan semula komputer, kemudian tekan kekunci F8 untuk memaparkan Pilihan Boot Windows seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah, kemudian pilih Mod Selamat Windows.

3. Melakukan Pembersihan Virus dengan alat yang disediakan terlebih dahulu.


Selepas Windows berjaya log masuk, mulakan pembersihan virus dengan menggunakan pertama Kaspersky TDSSKiller Anti Rootkit Utility. Kemudian jalankan Malwarebytes Anti-Malware dan sekiranya program Malwarebytes dikemas kini terlebih dahulu. Selepas itu jalankan SUPERAntiSpyware Portable Scanner terus dengan HitmanPro 3 Scanner Malware.



Selepas sistem komputer dibersihkan dengan Pengimbas Malware, langkah seterusnya sebelum memasang atau menjalankan program Antivirus seperti Avast, AVG, Kaspersky atau yang lain dan pilih pilihan "Pengimbasan Penuh". Untuk perhatikan pastikan antivirus dikemas kini dengan versi terkini atau pangkalan data.

4. Clean System Restore

Untuk memastikan sistem komputer tidak dijangkiti virus yang terkandung di System Restore, maka kita perlu untuk menghapuskan pemulihan sistem yang telah dibuat, bagaimana:



  • Klik menu Mula> Semua Program> Aksesori> Alat Sistem kemudian klik Disk Cleanup. Pilih Drive untuk membersihkan, iaitu Drive C.
  • Klik pada tab Pilihan Lagi kemudian dalam bahagian Pemulihan Sistem, klik butang Pembersihan.
  • Akan muncul tetingkap pengesahan Pembersihan Disk, klik butang Padam.

5. Bersihkan Fail Sementara

Seterusnya bersihkan fail sementara, boleh menggunakan aplikasi Temp File Cleaner. Aplikasi ini akan membersihkan semua temporary folders pada semua user accounts (temp, IE temp, java, FF, Opera, Chrome, Safari), termasuk Administrator, All Users, LocalService, NetworkService, dan user account lain pada user folder. Temp File Cleaner juga akan membersihkan folder% systemroot% \ temp dan% systemdrive% root folder,% systemroot%, dan system32 folder.

6. Pembaikan Sistem Operasi Windows

Untuk memperbaiki kerosakan yang ditimbulkan oleh virus, seperti misalnya rusaknya file association, sehingga beberapa document tidak boleh dibuka dengan program lalai, kita harus merepairnya dengan merepair registry. Untuk memulihkan tetapan fail persatuan secara lalai pada windows boleh menggunakan alat yang telah disediakan sebelumnya.

Apabila kerosakan telah cukup parah, maka melakukan Repair Windows merupakan langkah yang harus kita jalankan.

7. Gunakan CD Penyelamat

Apabila kerosakan yang ditimbulkan oleh virus ini mengakibatkan komputer tidak boleh boot sama sekali, maka kita harus menggunakan apa yang disebut sebagai Rescue CD. Maklumat mengenai CD Penyelamat ini dapat dilihat dalam catatan Cara Bersihkan Virus menggunakan Disk Rescue.

Ini adalah langkah umum dalam melakukan jumlah pembersihan virus komputer. Jika anda memerlukan panduan yang lebih terperinci boleh mendapatkannya dalam ebook

Laman rujukan : Catatan Teknisi

No comments:

Post a Comment

Teknologi Dalam Pengajaran

ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN Antara isu yang menjadi sentiasa menjadi bualan adalah mengenai penggunaan teknologi dalam pr...