Thursday 22 February 2018

Troubleshooting Laptop

ISU KOMPUTER LAPTOP KOMPONEN DAN BAGAIMANA MELAKUKAN PEMBAIKPULIH

Ia sangat mengecewakan untuk mempunyai masalah komputer riba yang sentiasa berubah-ubah. Tetapi kami ingin membantu anda cuba mendiagnosis dan memperbaiki beberapa masalah perkakasan ini. Siri blog ini akan membincangkan isu perkakasan komputer riba secara mendalam. Kami akan menyenaraikan beberapa deskripsi kegagalan komputer riba biasa dan beberapa cadangan bagaimana untuk menyelesaikan masalah dan / atau membaiki masalah.


MASALAH 1.
Tiada tanda-tanda kehidupan. Laptop tidak berkuasa.


Penerangan Masalah: Apabila anda memasukkan penyesuai kuasa AC ke dalam komputer riba anda, tidak ada lampu yang menyala sama sekali dan tidak ada suara mekanikal yang biasa iaitu peminat. Menolak butang kuasa tidak melakukan apa-apa dan komputer riba tetap mati sepenuhnya.

Perkara yang Perlu Diperiksa:

Kegagalan penyesuai kuasa AC dan bateri mati; uji penyesuai kuasa. Penyesuai yang mati biasanya merupakan penyelesaian yang sangat kos efektif untuk komputer riba yang mati.

Satu bicu kuasa yang gagal yang telah mula memisahkan dari papan induk atau hanya litar DC litar yang lurus boleh menyebabkan kegagalan aliran kuasa dari penyesuai kuasa ke komputer riba. Dalam kes ini, bicu DC perlu diganti atau dibaiki dan sering kali memerlukan pematerian.

Kegagalan motherboard komputer riba. Terdapat beberapa pilihan untuk dipertimbangkan untuk kegagalan motherboard. Kami akan mendedikasikan keseluruhan artikel untuk topik ini dalam masa terdekat.

Berikut adalah beberapa petua untuk menguji penyesuai kuasa komputer riba dan sambungan jack kuasa.

Bateri berhenti mengecas apabila input pada penyesuai DC bergerak dan bicu kuasa mungkin terasa longgar.

Gunakan pelbagai meter untuk menguji penyesuai kuasa anda dan soket kuasa pada komputer riba. Anda mungkin perlu membuang komputer riba anda untuk mengakses bahagian ini.

Anda mungkin perlu mengganti jack kuasa dengan de-pematerian dan pematerian semula jack DC pengganti pada komputer riba anda.


MASALAH 2.
Laptop dihidupkan tetapi tiada imej pada skrin, anda mempunyai skrin hitam atau kosong tanpa gambar.

Masalah Penerangan: Komputer riba menyala, lampu LED pada komputer riba dihidupkan, kipas penyejukan berfungsi tetapi tiada apa yang muncul di skrin. Skrin ini benar-benar hitam dan kosong. Tidak ada imej pada skrin sama sekali, malah imej yang sangat kurang.

Masalah ini boleh menyebabkan ram gagal. Sesetengah gejala ram yang gagal ialah sama atau mirip dengan gejala gagal papan induk. Gejala yang sangat jelas tidak ada kuasa atau tiada video. Satu perkara yang anda boleh cuba adalah mengeluarkan ram itu dan meletakkannya semula ke dalam slot ingatan untuk memastikan memori itu duduk dengan betul. Anda juga boleh mencuba menguji komputer dengan ram baik yang diketahui atau dengan mengeluarkan modul memori satu demi satu. Komputer anda akan berfungsi dengan hanya satu batang ram, jadi anda boleh menguji komputer riba atau desktop anda dengan hanya satu tongkat ram dipasang untuk melihat jika seseorang gagal.

Langkah penyelesaian masalah lain untuk mengasingkan masalah boleh termasuk:

Mengeluarkan cakera keras
Mengeluarkan pemacu DVD
Mengeluarkan modem
Tanggalkan kad tanpa wayar
Keluarkan papan kekunci

Pada asasnya, anda perlu mengambil komputer riba selain satu komponen pada satu masa untuk mendapatkannya dengan konfigurasi asas (minimum). Ini adalah cara yang baik untuk menguji setiap komponen dan kesannya ke seluruh komputer. Jika komputer riba tidak berfungsi selepas anda telah mengambilnya ke konfigurasi minimum maka kemungkinan motherboard atau pemproses anda sudah mati.


MASALAH 3.
Laptop mempunyai gangguan kuasa tanpa gangguan. Komputer riba menghidupkan dan mematikan berulang kali.

Masalah Penerangan: Komputer riba bertukar dan selepas beberapa saat ia dimatikan dengan sendirinya. Komputer riba boleh terus menghidupkan dan mematikan berulang kali sehingga anda secara manual menyalakan komputer riba dengan menahan butang kuasa atau mengambil bateri.

Anda boleh cuba menguji ram (diterangkan pada langkah sebelumnya). Bagaimanapun, jika masalah berterusan, isu ini mungkin disebabkan oleh motherboard gagal.


MASALAH 4.
Komputer riba anda membuat bunyi yang luar biasa apabila ia dihidupkan.

Deskripsi Masalah: Kuasa laptop pada dan seolah-olah bekerja dengan baik, kecuali ia membuat bunyi pengisaran atau bunyi. Gejala ini mungkin berterusan atau terputus-putus.

Masalah yang mungkin:
Masalah ini kebanyakannya dikaitkan dengan peminat penggera yang rosak atau cakera keras komputer riba. Satu cara untuk melihat komponen mana yang membuat bunyi adalah dengan mengeluarkan cakera keras dari komputer riba untuk mengujinya secara berasingan. Jika ia membuat bunyi maka masalahnya adalah dengan cakera keras. Anda juga boleh menguji kipas dengan memacu komputer dari pemacu keras luaran atau DVD / CD dengan pemacu keras dalaman yang dialih keluar untuk melihat sama ada kipas membuat bunyi.

Pastikan untuk menyandarkan semua data anda dari cakera keras secepat mungkin jika anda mengalami masalah cakera keras, ia boleh gagal pada bila-bila masa. Kemudian ganti pemacu anda dan pindahkan data anda kembali.

Lebih banyak masalah perkakasan komputer riba dan langkah penyelesaian masalah yang akan datang!

Sumber : iComputer

No comments:

Post a Comment

Teknologi Dalam Pengajaran

ISU PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN Antara isu yang menjadi sentiasa menjadi bualan adalah mengenai penggunaan teknologi dalam pr...